HOME
EDITIES
RUBRIEKEN
ARTIKELEN

nr 1 / januari 2015

BOOR verzorgt het openbaar (speciaal) basisonderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs in Rotterdam en omstreken.



Frans Schouwenburg pleit voor onderwijsinnovatie van onderop

'Voor de inzet van ict op school bestaat geen pasklaar antwoord'

15 januari 2015

Ict is prachtig hulpmiddel om onderwijsinnovatie door te voeren, is de stellige overtuiging van Frans Schouwenburg. Dus niet beginnen met de aanschaf van een touchscreen voor elke schoolklas, omdat dit nu eenmaal hip en happening is en veel mogelijkheden biedt of zorgen dat elke leerling leert omgaan met de nieuwste technologische snufjes, omdat dit aansluit bij de nieuwe tijd. Dat werkt niet, meent Schouwenburg. Uitgangspunt moet zijn de onderwijsvisie van de school. 'Ict wordt in het onderwijs nog te vaak als een doel, als iets aparts gezien. Een schooldirecteur is blij met een bovenschoolse ict-coördinator die het onderwerp oppakt. Er wordt gehoopt op een olievlekwerking, maar die ontstaat niet. Al te vaak zijn dit mensen met een technische achtergrond, die vooral kijken naar de infrastructuur.'

Lees het volledige artikel

Je kunt wel roepen dat je de leerling centraal stelt, maar dat kan eigenlijk niet in de huidige onderwijssetting. Grote klassen, vastliggende programma’s en beperkte onderwijstijd verhinderen dat. Dat kan echt anders. Ook binnen BOOR, zegt Frans Schouwenburg, expert op het gebied van innovatief onderwijs en de rol die ict daarin kan spelen.

Erica Griffioen

‘Tutoren geven leerlingen quality time'

09 oktober 2014

Bewust koos Erica Griffioen voor een zwarte school om haar maatschappelijke betrokkenheid vorm te geven en haar kennis over taalverwerving in te zetten. Vanwege de inspirerende directeur werd het De Schalm. 'Daar waar het hardste nodig is, ben ik het liefst. Er zitten heel veel kinderen waarvan je weet dat daar niet alles uitkomt van wat er in potentie in zit. Dat heeft te maken met het milieu waarin ze opgroeien en waar ze niet uitkomen. Dat is mijn grootste motivatie. We kennen allemaal wel de verhalen dat allochtone jongens automatisch een vmbo-advies krijgen, terwijl ze veel meer kunnen.'

Lees het volledige artikel

Kritische vrienden van BOOR hebben een onderwijshart en ondersteunen BOOR vanuit hun specifieke deskundigheid. Regelmatig laten zij zich zien op de werkvloer of valt hun naam. Op vrijwillige basis adviseren zij de organisatie en houden een spiegel voor. In deze aflevering introduceren wij Erica Griffioen, die als vrijwillige tutor elke week op obs De Schalm aan de slag is.

Collegiaal leren in de lerende school

‘Leren op de werkvloer is het meest effectief'

04 november 2014

Je collega’s benutten om beter te worden in je vak. Dat klinkt simpel en is het ook, zeggen trainers van de masterclass Collegiaal Leren. In het onderwijs is de saamhorigheid en betrokkenheid op het werk groot, zegt trainer Tijn Nuyens. 'Collegiaal leren gaat een stap verder. Door elkaar kritisch te bevragen en gebruik te maken van elkaars inzichten ontwikkel je jezelf.' In het onderwijs zijn leerkrachten te vaak eilandjes op zichzelf, betogen Nuyens en Buijs. Je probeert goed te zijn in wat je doet, je richt je op je eigen taak, maar houd je ook de totale kwaliteit in het oog? Juist een wij-gevoel en wij-cultuur binnen scholen draagt bij aan de kwaliteitsverbetering en het werkplezier. Door samen te bepalen wat belangrijk is, ontwikkelt zich een kwaliteitsbewustzijn.

Lees het volledige artikel

Bij collegiaal leren geven collega’s feedback, waardoor de ontwikkeling van leerkrachten gestimuleerd wordt en een professioneel lerende cultuur ontstaat. Het is leren op de werkvloer met soms de persoonlijke ontwikkeling en een andere keer de schoolontwikkeling als vertrekpunt, afhankelijk van de vorm van collegiaal leren waarvoor wordt gekozen. Met als ultieme doel de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.