Een druiligere woensdagmorgen in november. Best fris ook. We zijn in IJsselmonde onderweg naar De Van Heuven Goedhart, een school voor speciaal basisonderwijs (sbo). We bezoeken de school voor een tweede ontmoeting met Angelique Smits Schouten. De
eerste ontmoeting was afgelopen schooljaar, op de Pierre Bayle. Een andere school van stichting BOOR gevestigd in Oud-Crooswijk. Na dertig jaar op dezelfde plek gewerkt te hebben vond de leerkracht het hoog tijd voor een nieuwe uitdaging. Hoe zijn haar eerste ervaringen? Op die vraag hopen we vandaag een antwoord te vinden.
Groep 4 & 5
We komen binnen in een gezellige, overzichtelijke school. Het voelt gemoedelijk aan. De ontvangst door de conciërge is hartelijk en de school is prachtig versierd voor Sinterklaas. Angelique is boven, in het computerlokaal. Ze geeft les aan de leerlingen van groep 4 en 5. Haar klas sinds de start op De Van Heuven Goedhart. De tien leerlingen zijn inspiratie aan het opdoen voor hun kunstwerk waar ze straks mee aan de slag gaan. De inspiratie zoeken ze via internet en ondertussen nemen ze de tijd om hun bezoek een vriendelijk “Hallo juf!” te zeggen. Vooral de afbeeldingen van kunstenaar Keith Haring blijken favoriet, vanwege de vrolijke kleuren en mooie vormen.
Dapper
Het was even wennen voor Angelique, zo vertelt ze. Maar dat wist ze van te voren. Het zou altijd een grote overgang zijn, na dertig jaar op een school waar zij iedereen kende en waar iedereen haar kende. Waar ze met haar ogen dicht haar weg kon vinden. En dan naar een nieuwe omgeving waar ze alles opnieuw moet ontdekken. Van leerlingen tot klaslokaal en van collega’s tot ouders. Een andere buurt en ook nog eens de overstap van het regulier naar het sbo, want ook het onderwijs is anders. Bepaalde kenmerken van een leerkracht zijn in het sbo nóg belangrijker. Zoals geduld hebben, structuur bieden en consequent gedrag vertonen. Met volle overtuiging koos Angelique voor het onbekende, een dappere stap!
“We geven iedere leerling les op zijn eigen niveau en we bieden ze tegelijkertijd veiligheid en geborgenheid.”
Oefening baart kunst
Ondertussen hebben de leerlingen de computermuis ingeruild voor een grijs potlood. Ze zijn aan het schetsen geblazen en gummen hier en daar hun eerste creaties weer uit. Ze stoeien met hun kunstenaarsvaardigheden, zijn niet tevreden over hun eerste potloodstrepen. Maar met een beetje hulp en bemoedigende woorden komen ze los. Oefening baart kunst zo blijkt, want ze laten het schetsen achter zich. Ze durven kleurpotloden en stiften te pakken.
Net als de kinderen leert Angelique ook, iedere dag. Daar geniet ze met volle teugen van. Weg van de vaste routines en weer kunnen leren was één van de redenen waarom ze de overstap maakte. Ze leert van haar leerlingen, haar collega-leerkrachten, de intern begeleiders, haar leidinggevende, de orthopedagoog, de wijkagent en alle anderen op De Van Heuven Goedhart. Iedereen zet zich in voor hetzelfde doel. “Alles draait hier om samenwerken voor de leerlingen zodat zij het allerbeste krijgen. We geven iedere leerling les op zijn eigen niveau en we bieden ze tegelijkertijd veiligheid en geborgenheid.”
Veiligheid & geborgenheid
Voor leerlingen in het sbo is veiligheid en geborgenheid niet altijd vanzelfsprekend. Ze kampen soms met ingewikkelde thuissituaties waardoor ze op school net een beetje meer aandacht nodig hebben dan kinderen in het regulier onderwijs. “Hier kun je echt iets voor de leerlingen betekenen, nog meer dan in het regulier onderwijs. Dat geeft mij heel veel voldoening.”
Natuurlijk heeft Angelique het niet altijd even makkelijk want de situaties waarin sommige leerlingen verkeren zijn onprettig. Gedrag- en leerproblemen kunnen het gevolg zijn. Maar, de groepen in het sbo zijn hier op aangepast. Ze zijn standaard kleiner. Bovendien zijn er veel deskundigen betrokken bij de leerlingen en alle medewerkers. Samen staan ze sterk en dat maakt dat Angelique zoveel plezier in haar nieuwe baan heeft. De sbo-leerkracht is blij met haar overstap. Ze weet dat ze op haar plek zit. Na enkele maanden voelt ze zich al thuis en ze is er zeker van dat ze er samen met de leerlingen en het team een fijn schooljaar van maakt.
“Hier kun je echt iets voor de leerlingen betekenen, nog meer dan in het regulier onderwijs. Dat geeft mij heel veel voldoening.”
Meesterwerken en knuffels
Het einde van de schooldag nadert en de leerlingen bergen hun kunstwerk op tot de volgende dag. Het vertrouwen in eigen kunnen is gegroeid. Ieder kunstwerk wordt de volgende dag omgetoverd tot een meesterwerk, dat is een ding wat zeker is.
Als de leerlingen terug zijn in hun eigen lokaal sluiten ze samen de dag af met een lied voor de Sint. Bij de schoorsteen natuurlijk want daar staan alle schoenen klaar om gevuld te worden. En dan gaat de jas aan en de tas op de rug. Een vrije middag, tijd om te spelen. “Dag juf, knuffel.” Het vertrek is al net zo hartelijk als de ontvangst.