Geen rennende kinderen op het schoolplein, amper fietsen in het fietsenhok, klassen zonder leerlingen. En in de school alleen leerkrachten die druk aan het opruimen en schoonmaken zijn. Zo troffen we de Pierre Bayle aan vlak voor de zomervakantie voor onze ontmoeting met Angelique Smits Schouten. De school werd klaar gemaakt om de deuren voor zes weken te sluiten. Zoals ieder jaar. Toch was dit een bijzondere zomersluiting: Angelique nam afscheid. Na dertig jaar op de basisschool in Oud-Crooswijk zou zij na de zomer starten op een andere school van stichting BOOR: de Van Heuven Goedhart. Een school voor speciaal basisonderwijs (sbo) gevestigd in IJsselmonde. En hoewel het afscheid haar zwaar viel,
“na zoveel jaren voelt het hier als familie”, kon ze niet wachten om te starten op haar nieuwe school:
“Mijn hart zei, dit moet ik doen.”
Van hulpmoeder naar leerkracht
Dertig jaar geleden maakte Angelique kennis met de Pierre Bayle voorheen de Waaier, toen zij haar vierjarige zoontje naar de kleuterklas bracht. Het bleef niet bij brengen en halen alleen. Al snel begon zij als hulpmoeder. Ze hielp tijdens het overblijven en met handenarbeid, ze droeg haar steentje bij. Na enkele jaren was Angelique niet meer weg te denken uit de school en startte ze als directiesecretaresse. Maar Georgin Ormskerk, leerkracht en later haar lio-begeleidster, bleef haar motiveren om de opleiding leerkracht te gaan doen. Angelique voelde en wist zelf ook dat haar hart toch het meest lag bij het onderwijs en de leerlingen. Ze deed een instapexamen voor de lerarenopleiding, haar talent werd ontdekt en het werken en gelijktijdig studeren ging haar goed af. Van directiesecretaresse werd Angelique leerkracht. En nu, na dertig jaar betrokkenheid bij de Pierre Bayle, vindt zij het tijd om afscheid te nemen van het oude en vertrouwde en te starten op een totaal andere school. Een nieuwe uitdaging en opnieuw leren. “Ik vond het zó fijn dat ik van mijn leidinggevende de ruimte kreeg om op onderzoek te gaan naar wat ik wil en waar ik me verder in kan ontwikkelen”.
Weloverwogen keuze
Angelique kwam in contact met het sbo tijdens de jaarlijkse banenmarkt BOOR Werk(t). Hier ontmoeten medewerkers van verschillende scholen elkaar en zetten schoolleiders hun vacatures in de etalage. Ze maakte kennis met de schoolleiding van de Van Heuven Goedhart – een leuk gesprek dat meteen resulteerde in een uitnodiging voor een schoolbezoek. Angelique ging hier enthousiast op in: “Ik voelde me meteen thuis. Het is een leuke, kleine school en er was een goede klik met de directie en het team”. Om een goed beeld te krijgen van de school liep ze vervolgens enkele dagen mee en maakte ze kennis met de leerlingen, de ouders en de collega’s. “Het team is ontzettend hecht en werkt in alles samen. Bovendien kan ik veel mogelijkheden krijgen voor scholing.” Het sprak haar allemaal zo aan dat ze met volle overtuiging de overstap durfde te maken.
Werken in het sbo
De kersverse sbo-leerkracht is zich er goed van bewust dat lesgeven in het sbo anders is dan werken in het regulier of speciaal onderwijs. Als leerkracht in het sbo moet je kennis hebben van gedrag- en leerproblemen en hoe daarmee om te gaan. Bepaalde kenmerken van een leerkracht zijn in het sbo nóg belangrijker. Zoals geduld hebben, structuur bieden en consequent gedrag vertonen. Scholen voor sbo hebben dezelfde kerndoelen als gewone basisscholen, maar de leerlingen in het sbo krijgen meer tijd om die doelen te halen. De groepen in het sbo zijn kleiner en er zijn meer deskundigen aan boord in de school. Juist deze mix maakt de nieuwe baan aantrekkelijk voor Angelique. Inmiddels heeft zij haar eerste weken op haar nieuwe werkplek kunnen ervaren. “Ik vind het fantastisch om een bijdrage te kunnen leveren aan het geluk van kinderen die tussen wal en schip zijn gevallen en mijn aandacht verdienen.”
Aan het eind van dit kalenderjaar spreken we opnieuw met Angelique. We zijn nu al ontzettend benieuwd naar haar verhalen!