HOME
EDITIES
RUBRIEKEN
ARTIKELEN



“Ik heb bereikt wat ik wilde bereiken”

Leerlingen VSO de Hoge Brug op wintersportvakantie naar Oostenrijk

21 februari 2024  |  tekst: Tessel Grootendorst  |  fotografie: VSO De Hoge Brug

Drieëndertig leerlingen, veertien begeleiders en vijf vrijwilligers van VSO de Hoge Brug zijn dit jaar afgereisd naar Oostenrijk. De school voor zeer moeilijk lerende kinderen in de leeftijd van 12-20 jaar gaat al jaren samen op schoolreis naar de sneeuw. Een waanzinnige reis en vanwege de speciale wensen van de leerlingen een kleine uitdaging om het te organiseren. De Hoge Brug deinst er niet voor terug en een fijne bijkomstigheid: Steeds meer organisaties richten activiteiten, reizen en verblijfplaatsen hier op in. Een mooie ontwikkeling en wij mogen dit jaar meegenieten! 

 

Jeroen Platteschorre, directeur van VSO de Hoge Brug vertelt; “Wij doen dit al sinds 2009. Het is voor deze doelgroep een unieke ervaring om op wintersport te gaan. De meeste leerlingen zijn nog nooit in de sneeuw geweest. Nu komt het voor dat zíj eens de eerste zijn die leren skiën of snowboarden in vergelijking met broertjes en zusjes die vaak eerder leren fietsen of lezen. Voor ouders betekent het ook veel. Dit jaar vond een moeder het erg spannend om haar zoon een week los te laten. Met zijn eerste telefoontje uit Oostenrijk viel dat direct weg omdat ze zag hoe erg hij het naar zijn zin had. Sinds hij weer thuis is zegt ze “Ik heb een heel ander kind in huis!”. Daar doen we het voor.”


K3 en rapper Boef

Dit jaar gaat de school voor het eerst naar het Oostenrijkse Au. Hier ligt het huis van Hollandheim, een stichting volledig gericht op het bieden van betaalbare reizen voor mensen met een beperking. Dit is ook voor het eerst dat alle leerlingen met elkaar in één huis verblijven. Dat vraagt organisatorisch weer wat anders dan voorgaande jaren.


Yvonne van Bergen, intern begeleider op VSO de Hoge Brug, heeft de reis mede-georganiseerd en gaat voor de zesde keer mee als begeleider. “Voorheen zagen we dat de leerlingen met verschillende uitstroomprofielen niet echt met elkaar omgingen. Met de hele groep in één huis verblijven, zorgt voor meer gezamenlijkheid. Ze slapen samen op de kamers, ze hebben samen corvee én we hebben samen een après-ski in een daarvoor ingerichte ruimte in het huis.” Die après-ski organiseren de leerlingen zelf. Twee leerlingen zijn DJ en vragen aan alle leerlingen wat ze willen horen. Ze feesten ’s avonds op een gebalanceerde mix van K3, Anton aus Tirol en rapper Boef.


Begeleiding aangepast op individuele behoefte van de leerling

“We willen dat al onze leerlingen die mee wíllen ook mee kúnnen. Daarom passen we alles volledig aan naar de individuele behoefte van de leerling. Dit gaat van hulp bij persoonlijke hygiëne of het begeleiden bij de ski- en snowboardlessen, tot het herinneren aan contact met thuis. Ook kijken we vooraf goed naar de indeling en begeleiding van de groep. Elke begeleider is mentor van twee tot drie leerlingen met soortgelijke begeleidingsbehoeften. Sommige leerlingen krijgen één-op-één begeleiding. De reis biedt de leerling veel op het gebied van zelfredzaamheid. Het is echt een voorbereiding op hun toekomst. Dat is waardevol voor de leerling zelf en kan ook ouders ontlasten.”


Ski- en snowboardlessen op de borstelbaan

Voordat ze op reis gaan volgen alle leerlingen ski- en snowboardlessen op de borstelbaan van Outdoor Valley. Ieder op zijn of haar eigen niveau en met een vaste leraar. Deze leraren gaan als vrijwilliger ook mee op reis om de leerlingen te begeleiden bij het ‘echte werk’. In Oostenrijk krijgen de leerlingen daarnaast les van de plaatselijke skischool. De leraren daar zijn vanwege stichting Hollandheim bekend met de doelgroep en passen hun lessen aan op het niveau van de leerlingen.


Klaar voor Oostenrijk

Op zaterdag 13 januari was het zo ver. Drieëndertig leerlingen en negentien begeleiders bestaande uit leerkrachten, ondersteuners en vrijwilligers zijn klaar voor de besneeuwde bergtoppen van Oostenrijk. De bus zelf is wat teleurstellend voor leerlingen Fabian (16) en Zino (15). Liever hadden ze tegenover elkaar gezeten in een VIP bus, dan hadden ze kunnen kaarten.


Een doel voor ogen

De week zelf is gelukkig wél een groot succes. Tijdens de lunch in de sneeuw genieten ze van de zon. De skilessen gaan ook goed. Zino is maar één keer gevallen; “Ik viel zo in de bosjes en dacht ik blijf hier voor altijd liggen! Maar nee, ik werd natuurlijk gewoon gevonden”. Ola (17) gaat voor de tweede keer mee en geniet weer volop. “Aan het begin moest ik nog even wennen, maar nu ben ik gewend en is het heel leuk!” zegt ze genietend van het weidse uitzicht. Fabian heeft één wens: met de hoogste skilift naar boven en zelfstandig naar beneden skiën. Extra lastig, want je moet dan zonder hulp de skilift uit kunnen stappen. Een mooi doel om naartoe te werken.


Echte doorzetters

Op de laatste lesdag van de week is skileraar Marcus enorm trots op de groep. Hij noemt de leerlingen echte doorzetters “Niemand heeft opgegeven. Dat is weleens anders bij mijn reguliere leerlingen.” De leerlingen mogen nog één dag vrij skiën. Fabian is moe en blijft die dag lekker in het huis. “Ik heb bereikt wat ik wilde bereiken, ik ben vanaf de hoogste top naar beneden gegaan.” Hij mag trots zijn op zichzelf; hij heeft zichzelf een doel gesteld, dit behaald én een les geleerd in het aangeven van zijn grenzen.
Bij thuiskomst wordt gevraagd “Kunnen we ook met elkaar op zomervakantie?” We kijken nu al uit naar de volgende schoolreizen…

 

Wintersport in beeld

 

REACTIES “IK HEB BEREIKT WAT IK WILDE BEREIKEN”

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

PLAATS EEN REACTIE




Plaatsen