HOME
EDITIES
RUBRIEKEN
ARTIKELEN



Het roer om: Als zij-instromer aan de slag

16 mei 2019  |  tekst: Loes Koolhof

Je moet het maar durven. Iets compleet anders gaan doen dan hetgeen je al jaren doet. Je baan opzeggen en daarmee ook een deel van je oude vertrouwde leven. Weg van alle dagelijkse gewoonten. Zonder zeker te weten waar het toe leidt. Zonder te weten of je er goed aan doet. Zou jij het doen? René Majoor (47) wel. Hij sprong het diepe in en gooide het roer om. Na gewerkt te hebben in de financiële wereld en als copywriter besloot hij dat het tijd was voor de volgende stap in zijn leven. Hij koos voor het onderwijs. In februari 2019 startte hij als zij-instromer op OBS Andries van der Vlerk, een school van BOOR in Hoogvliet.

 

Duidelijk

Aan het einde van de zomer, in 2018, kwam René een vacature tegen voor het zij-instroomtraject van BOOR. Een traject dat deelnemers de kans geeft om in twee jaar tijd opgeleid te worden tot volwaardig leerkracht basisonderwijs. René: “Voordat ik solliciteerde ben ik eerst gaan kijken op de school van mijn vrouw, zij is al jaren leerkracht. Ik heb een paar dagen meegelopen om te ervaren hoe het is. Ik vond het fantastisch en besloot te solliciteren bij BOOR.” Na enkele gesprekken tussen René en het schoolbestuur, toetsen en een praktijkles was het voor beide een duidelijke zaak: Wij willen met elkaar verder! En zo startte René zijn nieuwe avontuur. Zijn carrière in het onderwijs begon.

 

Werken en leren

De leerkracht in wording werkt en leert, naast de praktijk is er namelijk ook voldoende theorie want leerkracht dat ben je niet zomaar. Alle zij-instromers gaan een dag per week naar Hogeschool Rotterdam om de pabo-opleiding te volgen. Ze krijgen vakken als taal en rekenen en natuurlijk Onderwijskunde. De andere dagen zijn ze praktisch bezig, werken en leren gaat hand in hand. Eén dag in de week loopt de zij-instromer met een collega tevens coach mee. De andere twee werkdagen staan zij-instromers zelf voor de klas. De zij-instromers bij BOOR worden gekoppeld aan de school die bij hen past. René: “Ik ging kennismaken op OBS Andries van der Vlerk en dat voelde meteen goed.”

 

Anneke van Ooijen, directeur van de basisschool, ontving de zij-instromer met open armen. Ze vindt het belangrijk om zij-instromers een kans te geven. Anneke: “Ik heb geen seconde getwijfeld en wilde een plek op mijn school aanbieden. We hadden gelijk een goede klik en dat is belangrijk want als startende zij-instromer komt er veel op je af.”

 

Hoge betrokkenheid

Dat er veel op je af komt weet René inmiddels maar al te goed. Een nieuwe werkomgeving en collega’s, een totaal ander takkenpakket. Huiswerk van de Hogeschool, ook dat is even schakelen. En natuurlijk de leerlingen, een hele klas vol. “Ik heb nog nooit alleen voor de klas gestaan dus dat is best even wennen.”

 

Dat René nog nooit voor de klas heeft gestaan is overigens niet te zien. Tijdens een les Aardrijkskunde kreeg hij bezoek van collega’s met jarenlange onderwijservaring. Zij waren op schoolbezoek. Daphne Mutter, directeur, was daar ook bij. “René sloot goed aan bij de belevingswereld van zijn leerlingen. Hij creëerde hiermee een hoge betrokkenheid. Knap dat hij dit nu al zo neer kan zetten, zijn les was een feestje om bij te wonen.” Voor de zij-instromer een heel mooi compliment, maar hij realiseert zich dat hij er nog niet is. “Ik ben op de goede weg, maar soms is het best pittig en komt er veel op me af. Naast mijn tijd op school moet ik ook thuis aan de slag en dat legt soms beslag op mijn gezinsleven. Het komt voor dat ik op zondag aan mijn huiswerk zit. Overigens vind ik dat niet erg hoor, het voelt niet als opgave” concludeert René.

 

Starten in een nieuwe baan brengt altijd ingewikkeldheden met zich mee. Voor zij-instromers is dit niet anders en om die reden krijgt iedere starter een coach. Het is immers fijn om één aanspreekpunt te hebben en om iemand te hebben waar je op terug kunt vallen als dat nodig is. Bovendien helpt de coach bij het wegwijs raken binnen de school en met materialen en methodes.

 

Aanwinst

“Het tweejarige traject is voor de zij-instromer een mooie kans, maar ook voor ons als school” vertelt Anneke. “Ik kan hiermee een bijdrage leveren aan het aantrekkelijker maken van ons beroep en bovendien is het ontzettend fijn om zo’n gemotiveerde collega in het team te krijgen.” Dat René gemotiveerd is blijkt uit alles. Onder andere uit zijn lesvoorbereidingen, die zijn optimaal. “Bovendien brengt hij humor en zorgt hij voor meer dynamiek binnen het team dat voor een groot deel uit vrouwen bestaat.” Voor Anneke en haar collega’s is het duidelijk: René is een aanwinst voor het team! En René, hij heeft nog geen seconde spijt gehad van zijn beslissing.

Het zij-instroomtraject is een intensief leer- en werktraject van twee jaar. Een groot deel van de week werkt de zij-instromer op een basisschool, daarnaast studeert hij/zij op Hogeschool Rotterdam. BOOR draagt zorg voor de kosten van de pabo-opleiding.

De werkende studenten krijgen zorgvuldige en deskundige begeleiding op school, vanuit BOOR en de opleiding. Na twee jaren hard werken en veel leren hebben de zij-instromers het pabo-diploma behaald en krijgen ze een vaste aanstelling bij BOOR.

 

Wil jij net als René aan de slag als zij-instromer? Of twijfel je nog en wil je meer informatie? Kom naar onze carrièrebeurs op 22 mei of kijk op onze website. Bellen kan natuurlijk ook: 06-51 63 64 96.

REACTIES HET ROER OM: ALS ZIJ-INSTROMER AAN DE SLAG

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

PLAATS EEN REACTIE




Plaatsen