Op 4 september is Stadion Feyenoord de thuisbasis voor stichting BOOR. Startende leerkrachten, leidinggevenden en intern begeleiders druppelen begin van de middag binnen voor een gezamenlijke start van het schooljaar. Verheugde gezichten bewegen zich naar de ontvangst met koffie, thee en lekkers. Halverwege de middag sluiten meer BOOR-collega’s aan voor het algemene deel van het programma in de Kuip.
Nieuwe collega’s
Traditiegetrouw start BOOR het nieuwe schooljaar samen. Na een heuse Nederlandse zomer was het op 4 september de hoogste tijd voor het verwelkomen van startende leerkrachten, leidinggevenden en intern begeleiders. Voor veel van hen is dit de eerste kennismaking met BOOR. Dat betekent starten bij een schoolbestuur met scholen voor basisonderwijs, voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs. “Dat is uniek” zegt Michelle Struick, bovenschools directeur in het basisonderwijs, “en het biedt veel kansen. Dankzij onze grootschaligheid kunnen we zaken makkelijker opvangen en delen. Dat begint bij elkaar leren kennen en daarom zijn we vandaag hier.” Nieuwkomers, bovenschoolse directie, rectoren, coaches en begeleiders ontmoeten, schudden handen en wisselen tips uit. Een kleine greep: “Weet waar je heen wil, droom én volg je hart, je hoeft niet altijd gelijk antwoord te geven, blijf bij jezelf én de meest praktische met een knipoog: draag comfortabele schoenen want in een school loop je nu eenmaal veel!”
"Samen, omdat"
Tijdens de pauze werpen de starters een blik op dé grasmat van Rotterdam-Zuid en druppelen meer BOOR-collega’s binnen. Het geroezemoes aan de bar verklapt het fijne weerzien tussen collega’s na een verdiende zomerbreak. De gasten maken zich op voor het middagprogramma waarin de belofte sterke scholen door een sterke organisatie centraal staat. Deze belofte is onderdeel van de koers van BOOR. “BOOR is klein én groot’” vertelt Renata Voss, voorzitter van het college van bestuur. “De scholen van BOOR hebben een overzichtelijke omvang. Tegelijkertijd zijn ze onderdeel van een groter geheel (toelichting in kader). Er zijn grote voordelen te behalen door samen te werken tussen scholen op onderwerpen als burgerschap, taal en rekenbeleid of andere onderwijsthema’s. Hier geldt dat bundeling en uitwisseling van kennis en expertise kan leiden tot betere resultaten en daarmee tot beter onderwijs voor alle leerlingen. Tegelijkertijd zijn de scholen van BOOR autonoom. Dit volgt uit de besturingsfilosofie. De besturingsfilosofie van BOOR is decentraal, tenzij en gaat uit van veel autonomie voor de scholen (toelichting in kader). Die autonomie op schoolniveau maakt het mogelijk om als schoolteam onderwijs te ontwikkelen en te verzorgen dat past bij de specifieke context van de school. Dat is een groot goed. De keerzijde ervan is dat de kracht van en de synergiemogelijkheden binnen BOOR daardoor niet ten volle worden benut. En ik zou dat graag willen veranderen. Ik zou daarom iets willen toevoegen aan de besturingsfilosofie van “decentraal tenzij” een nieuw uitgangspunt, namelijk “Samen, omdat”. Niet alleen samen omdat het kan. Maar samen, omdat we daar beter en sterker van worden. Samen, omdat dat goed is voor al onze leerlingen.”
Renata vervolgt: “Door kennis te delen, ontstaat kruisbestuiving die mogelijk weer leidt tot nieuwe kennis en nieuwe inzichten, die oplossingen kunnen vormen voor vraagstukken die nu mogelijk onopgelost blijven. BOOR vormt een ecosysteem van alle openbare scholen in Rotterdam. De optelsom van alle expertise, ervaring, talenten en nog te ontwikkelen potentie, is schier oneindig.” Tot slot geeft Renata aan: “Talent zit in mensen; niet in systemen en processen. Wat organisaties sterk maakt is een goede samenwerking en verbinding tussen de mensen die er werken. Dat is wat mij betreft de kern van de belofte sterke scholen door een sterke organisatie.”
Samenwerken met generaties
Bij BOOR betekent samenwerken, samenwerken met meerdere generaties. In het middenstuk van het programma deelt Jos Ahlers, psycholoog, auteur en spreker, zijn onderzoeksresultaten over generaties. Een groep individuen, die ongeveer dezelfde leeftijd hebben en die ongeveer op dezelfde plek zijn geboren delen ideeën, ervaringen, uitdagingen en attitudes. Jos deelt zijn kennis over baby boomers, generatie X, Y en Z. Nuttige en soms confronterende feiten die ons wijzen op de manier waarop een generatie kijkt naar werk en de rol die het speelt in je leven.
Samenwerken in dans en zang
In het slot van de middag gaat het dak eraf. Een flitsend optreden van de DAMU-dansopleiding van Thorbecke Talentschool Rotterdam brengt alle aanwezigen in energieke sferen. Met een flashmob pakken de dansers iedereen in. En dat komt op het juiste moment want de Zangexpress staat ook in de zaal. Deze muzikale groep voert de energie verder op en laat BOOR samen zingen. Dit zorgt voor een lach op ieders gezicht, dorstige monden en goede zin tijdens de nabeschouwing met hapjes en drankjes.
Belofte sterke scholen door een sterke organisatie
BOOR is tegelijkertijd klein en groot. De scholen van BOOR hebben een overzichtelijke omvang. Zij zijn het gezicht van BOOR naar leerlingen, ouders en medewerkers. De kleinschaligheid van de scholen schept duidelijkheid, overzichtelijkheid, geborgenheid en korte lijnen. Tegelijkertijd zijn ze onderdeel van een groter geheel. Dat grotere geheel is iets abstracts, iets dat voor de medewerkers in de scholen ver weg is, niet altijd bekend is. Niet iets waar je zomaar warm voor loopt. Maar die omvang van BOOR heeft ook voordelen: BOOR als geheel biedt de kans om samen te werken, om kennis en expertise te bundelen en te delen en om samen te leren en te organiseren over de school- en sectorgrenzen heen.
De schaal van BOOR -
zo staat ook in de toelichting op de Koersbelofte - zorgt ervoor dat we bedrijfsprocessen sterk en efficiënt kunnen organiseren en dat scholen daardoor worden ontzorgd, zodat zij zich kunnen richten op het onderwijsproces. Klein binnen groot biedt daarmee voordelen van allebei: de herkenbaarheid en korte lijnen van de overzichtelijke schoollocaties, en de mogelijkheid tot bundeling, samenwerking en expertiseuitwisseling door de grote schaal van de organisatie.